(Продовження. Початок у №3-4)
Про те, якими ремеслами займаються козаки
Оповівши про доблесть козаків, доречно буде сказати про їхні звичаї і заняття. Майте на увазі, що серед цих козаків трапляються знавці усіх ремесел, необхідних людині: теслі для будівництва жител і човнів, стельмахи, ковалі, зброярі, кожум’яки, римарі, шевці, бондарі, кравці та інші. Вони дуже добре виготовляють селітру, якої вельми багато на цих землях, і роблять з неї чудовий гарматний порох. Їхні жінки прядуть льон і коноплі, роблять з них полотно і тканини для щоденного вжитку. Всі вони добре вміють обробляти землю, сіяти, жати, випікати хліб, готувати всілякі м’ясні страви, варити пиво, хмільний мед, брагу, оковиту тощо. Немає серед них жодного, незалежно від віку, статі чи становища, хто б не хотів перевершити свого товариша у вмінні пити й гуляти. Немає також серед християнських народів подібного народу, який так мало дбає про завтрашній день.
А взагалі, слід відзначити, що всі вони розуміються на багатьох ремеслах, хоча одні вправніші в якомусь фаху, ніж інші; трапляються й такі, що мають більш обширні знання, ніж загал. Одне слово, усі вони досить кмітливі, але в саме тих справах, які вважають для себе корисними й необхідними, головним чином, що пов’язане з їхнім селянським життям.
Із родючих земель вони збирають стільки зерна, що часто не знають, що з ним робити; тим паче, що не мають судноплавних рік, які впадали б у море, за винятком Борисфену, але навігація на ньому припиняється за 50 миль нижче Києва через 13 порогів. Останній з цих порогів віддалений від першого на сім великих миль, або на один день дороги. Саме ця причина перешкоджає їм вести збіжжя до Константинополя, а звідси ї їхні лінощі; вони беруться до роботи лише тоді, коли притискає їх біда чи не мають купити того, чого потребують. Задля вигоди підуть позичити щось у своїх добрих сусідів турків, аніж завдадуть собі труду це добути. З них досить, коли мають щось з’їсти і випити.
Козаки належать до грецької віри, яку називають руською; дуже шанобливо дотримуються релігійних свят і постів, на які в них припадає 8-9-місяців на рік і під час котрих вони не вживають м’ясних страв. У цій формальності вони такі вперті, що переконують один одного, буцімто від цього залежить порятунок їхньої душі. Натомість не думаю, щоб знайшовся на землі народ, який міг би зрівнятися з ними щодо вживання напоїв. Вони ніколи не бувають настільки п’яними, щоб не могли розпочати знову пити. Однак, розуміється, що це буває лише в час дозвілля, бо коли перебувають у військовому поході чи задумують якесь важливе діло, дотримуються надзвичайної тверезості. У них нема нічого простецького, крім одягу. Вони кмітливі і проникливі, дотепні й надзвичайно щедрі, не побиваються за великим багатством, зате дуже люблять свободу, без якої не уявляють собі життя. Задля цього так часто бунтують та повстають проти шляхтичів, бачачи, що їх у чомусь утискають. Таким чином, рідко коли минає сім чи вісім років, щоб вони не бунтували чи не піднімали повстання проти панів. А втім, це люди недовірливі, зрадливі, підступні, звірятись їм можна лише з великою обережністю. Вони добре загартовані, легко переносять спеку й холод, спрагу й голод, невтомні в битвах, відважні, сміливі, чи радше, одчайдушні, власним життям не дорожать. Найбільш уміло і майстерно вони б’ються в таборі, під захистом возів (козаки дуже вправно стріляють із рушниць, своєї головної зброї), захищаючи кожен клаптик землі; вміють також воювати на морі, але в сідлі тримаються не найкращим чином. Пригадується мені (сам бачив це), як двісті польських вершників змусили втікати дві тисячі їхніх найкращих воїнів. Однак правда й те, що сотня цих козаків, добре отаборившись, не боїться тисячі поляків чи навіть тисячі татар. Якби верхи вони були такі ж доблесні, як на землі, то, гадаю, були б непереможні. Вони високі на зріст, вправні, енергійні, люблять ходити в гарному одязі; цим особливо хизуються, награбувавши його в своїх сусідів; а звичайно натягають на себе досить жалюгідне вбрання. Вони відзначаються міцним здоров’ям і навіть не хворіють на ту розповсюджену в Польщі недугу, яку лікарі називають plika. Мало хто з козаків умирає від недуги, хіба що у глибокій старості, бо більшість з них гине на полі слави.
Які повинності селян щодо панів
Селяни тут надзвичайно бідні, бо мусять тричі на тиждень відбувати панщину своїми кіньми і працею власних рук. Крім того, залежно від розмірів наділу повинні давати відповідну кількість зерна, безліч каплунів, курей, гусей і качок перед Великоднем, Зеленими Святами і на Різдво. Таке рабство є причиною того, що багато селян тікає, а найвідважніші з них подаються на Запорожжя, яке є місцем притулку на Борисфені. Проживши тут певний час і взявши участь у морському поході, вони стають запорізькими козаками. За рахунок таких утікачів козацькі загони вельми зростають. Нинішнє повстання (йдеться про Визвольну війну українського народу під проводом Богдана Хмельницького) з усією очевидністю це засвідчує, бо, розбивши поляків, козаки піднялись числом більш як 200 тисяч збройного люду й оволоділи територією більш як 120 миль завдовжки і 60 миль завширшки. Ми забули ще додати, що в мирний час звичним заняттям козаків є полювання і рибальство.
|
Частина мапи „Україна – земля козаків”. 1716 рік. Склав Йоган Бабтист Гоман. У верхній частині ліворуч напис на латині:” UKRANIA QUX ET TERRA COZACCORUM CUM VICINISWALACHIA, MOLDAVIA, MINORIS GS TARTARIA...”. В центральній частині гравюри під підписом назви мапи зображено реєстрового козака Гетьманщини. Обпершись на великий чувал (мішок) із добром, він спокійно палить тютюнову люльку, „щоб дома не журились”, та й гадає свою думку. З лівого боку, нахиливши голову і докоряючи та погрожуючи шаблею у правиці, стоїть лях із Речі Посполитої. За його спиною – московський солдат з прапором, на якому зображено герб Росії – двоголового орла. З правого боку від козака сидить кримський татарин і, виявляючи своє невдоволення, вказує правицею на козака. Вище стоїть яничар турецької армії і підпирає козака шаблею вбік.
(Продовження у наступному номері)