Всеукраїнська громадська організація
"Українське Реєстрове Козацтво"

До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини

Новини козацтва

Головна
Новини УРК
Фото та відеосюжети

Документи УРК

Статут
Положення
Присяга
Гімн УРК
Однострій
Законодавство
Накази, розпорядження
Угоди

Організація УРК

Генеральна старшина
Керівництво
Умови прийому
Газета "Україна Козацька"
Козацька музика
Діаспора
Історія
Наша адреса

Посилання

ВПДП
Інститут проблем
штучного інтелекту
МОН і НАН України
Сайти організацій та
представництв УРК
Наші колеги

Печать
Анти – пращури нашого народу

Нажмите для увеличения
Портрет гайдамаки. Невідомий художник. XVIII ст.
У VI ст. н.е. письмові джерела вперше фіксують згадку про народ з гучною назвою „Анти”. Про антів згадували такі відомі античні письменники, як Йордан, Прокопій Кесарійський, Маврикій та інші. Народ цей проживав на території між Дніпром і Дністром.

Відомий український історик Михайло Грушевський в „Ілюстрованій історії України”, у розділі „Українське розселення. Анти”, прослідковує родовід української народності з перших століть нашої ери. І в подальших своїх працях учений доводив, що українці є нащадками антів, що російський і український народи вели осібний спосіб життя.

У росіян і українців були різні світогляди, життя, різнились їхня мова, побут, релігія. Ця теза М. Грушевського була підтримана багатьма російськими і українськими вченими: К. Кавєліним, А. Кримським, О. Пресняковим, М. Покровським.

Так хто ж такі анти? Що це за народ? Готський історик Йордан (VI ст. н.е.) у своїй праці „Гетика” писав: „Починаючи від місця народження Вісли, на безмежних просторах розташувалося багатолюдне плем’я венедів. Останні хоч і достойні презирства через слабкість зброї, одначе могутні завдяки своїй чисельності... Ці венеди походять від одного кореня і сьогодні відомі під трьома іменами: венедів, антів і склавинів”. На карті Птоломея, вченого з Олександрії (II ст. н.е.), знаходимо напис „Анти”, розміщений між середньою течією Дніпра і Дністра, що цілком відповідає розміщенню їх Йорданом, який зазначає: „Анти, найбільш могутні з них, там, де Понтійське море робить дугу, простягаються від Данастра до Данапра”.

Нажмите для увеличения
«Розп’яття» із зображенням лубенського полковника Леонтія Свічки. Кінець XVII ст. Полтавщина
Михайло Грушевський вважав антів прямими предками українців. Він, підсумовуючи свої дослідження, зазначав: „Анти можуть відповідати тільки східній групі, але й то з певним ограниченнєм: ми не знаємо, як далеко сягало ім’я антів на північ; теоретично беручи, воно могло обіймати всі східнослов’янські племена, але в наших звістках стрічаємо се ім’я самої лише полудневої, чорноморської колонізації східнослов’янської галузі. Анти в нашім матеріалі - се полуднева частина східної галузі, себто представники тих племен, що утворили етнографічну цілісність, яку тепер звемо українською. Все промовляє за сим ототожненням антів з предками нашого народу і надає йому правдоподібність, що граничить з певністю”.

Український історик говорить, що „проби об’яснити се ім’я (анти) з слов’янської мови або найти її сліди в пізніших численних іменах слов’янських племен не удались. Воно, як і венеди, очевидно, чужого початку, дано слов’янам якимсь сусідом. Здогад, що це інша форма тієї ж назви – венедів, дуже привабливий, але проти нього роблять поважні закиди з лінгвістичного погляду, та й інші джерела (Йордан) виразно відріжняють дві назви – венедів і антів... Анти і словени то виступають разом, то воюють між собою. Всі факти вказують на осібність сих двох груп”.

Нажмите для увеличения
Князь Святослав
Вчений підсумовує: „Одиноке можливе обясненнє – се що поділ VI в. на слов’ян і антів відповідав двом осібним етнографічним - слов’янським галузям”.

Через сто років Р. Терпиловський вказує: „Разом з тим, з письмових джерел відомо, що анти і слов’яни відрізнялись якимись етнографічними особливостями. Візантійці відрізняли анта від слов’янина, навіть найманців”.

Завісу над таємницею антів допомагає привідкрити латинський словник, який тлумачить слово „анти” як назву народу, з яким римляни вступали в контакт під час завоювання Дакії у 101-106 роках н.е. Читаємо: antiae, antiarum (ante) – „пасмо волосся, що звисає на лоб”. У іншому, латинсько-російському словнику І. Дворецького знаходимо близьке за значенням: „ante-pendulus” – „ті, що висять попереду, ті, що падають на обличчя” .

Ця ознака - чуб («оселедець») - була притаманна виключно антам, а не склавінам чи венедам, вона вказувала на характерну особливість воїнів цього народу, тобто це була ознака особливої військової верстви.

Спробуємо визначити пращурів українського та російського етносів ще й за археологічними даними. На території України археологи-славісти виділяють три культури слов’ян V-VII ст. – празьку, пеньківську та колочинську. Факти свідчать, що представники празької та пеньківської культур і є будівничими держави під назвою Київська Русь. Це – венеди і анти, пращури українського народу. Представники ж колочинської культури дали початок формуванню російського етносу.

Ми вже говорили про те, що етнографічною ознакою антів-українців був чуб («оселедець»). Зупинимося коротко на історії цієї зачіски. Етнограф О. Воропай у своїй книзі „Звичаї нашого народу” відзначає: „Колись, ще за часів козаччини, в Україні городове козацтво стриглося „під макітру”. Дехто з старих людей ще й досі, сміючись, розповідає, як то колись сільські цирульники, підстригаючи козака, насаджували йому на голову макітру і ножицями обрізали все волосся, яке визирало з-під цієї посудини. Це звалося „стригти під макітру”... Так стриглися не тільки городове козацтво, а й шляхта та більша частина селян... Запорізькі козаки рідко коли стриглися „під макітру”; вони носили „оселедець”, або чуприну.

„Оселедець” був прикметою справжнього запорозького козака, що вже побував у походах. Молоді козаки, що ще не „нюхали пороху”, не мали права носити „оселедця”. Мода на чуприни не почалася з Запоріжжя, бо ще славетний князь-завойовник Святослав мав на своїй голові „оселедець”.

Нажмите для увеличения
Портрет Дмитра Вишневецького (Байди). Невідомий художник. Перша пол. XVIII ст.
Візантійський автор Лев Диакон (друга половина X ст.), у своїй „Історії” згадуючи образ київського князя Святослава, говорить про те, що князь приплив рікою на скіфському човні разом з наближеними. Він сидів на веслах і гріб, як і всі, нічим не відрізняючись від інших. Він був не високим, але й не низьким, з кошлатими бровами, світло-синіми очима, безбородий, з довгими вусами. Голова у нього абсолютно гола, але з одного боку звисало пасмо волосся – ознака знатного роду, міцна потилиця, широкі груди. В одне вухо була вдягнута золота сережка, прикрашена карбункулом і двома перлинами. Одяг Святослава був білим і відрізнявся від одягу інших хіба що чистотою.

Повернемось до дослідження О. Воропая, який пише: „Як бачимо, князь Святослав виглядав зовсім так, як геть-геть пізніше запорізькі козаки: з довгими вусами та чуприною на голові. За княжих часів, якщо вірити Льву Диаконові, чуб - ознака „значного роду”, а пізніше – запорізького козака. Князь Святослав – виняток щодо свого зовнішнього вигляду, бо на мініатюрах і фресках старої України-Русі князі наші і тодішній народ зображені з довгим волоссям і бородою”. Ми знаємо, що у „Руській правді” Ярослава Мудрого передбачена кара тому, хто обстриже волосся іншому або бороду: „А ще кому пострижет браду ли главу, 12 гривень, а князя – казнить”. Це означає, що за повернення до старих звичаїв, до законів своїх пращурів з усіх брався штраф, а якщо це зробить князь, його мали стратити.

Тож з прийняттям християнства князем Володимиром Святославовичем держава в особі князя забороняє носити «оселедці», бо це не відповідало канонам нової віри.

Російські історики М. Сюзанов та С. Іванов наголошували, що образ київського властителя Святослава мав викликати страх у візантійців, бо не відповідав їхнім нормам, ромеї стригли волосся тільки у дні трауру та під час суду. Ходити стриженим міг лише фокусник чи блазень. Вуса чоловіки брили, проте відпускали бороди.

Очевидно, що після монголо-татарської навали, з формуванням у другій половині XIV ст. Литовсько-Руської держави, „оселедець” як ознака воїна-українця повертається у вжиток. Образ воїна-анта доносить до нас зображення українського князя – Дмитра (Байди) Вишневецького (існує два його портрети з картин XIV ст. – зокрема, О. Русіна „Україна під татарами і Литвою”), а ще козаки Петра Сагайдачного та Богдана Хмельницького.

У 1654 році, потрапивши у кабалу до Москви, українці знову позбулись чубів, бо царська влада наполегливо намагалася знищити ту ознаку українського воїна.

У наказі російського царя Олексія Михайловича українцям зазначалось: „Разделение с поляками сотворишь как верою, так и чином, хохлы, которые у вас на головах , постригите”.

Проте не так сталося, як хотілося нашим сусідам, – „оселедці” залишилися на козацьких головах. Про це свідчать українські ікони з зображенням козаків, портретні зображення братів Якова та Івана Шиянів (1784 р.), керівників Коліївщини Максима Залізняка та Івана Гонти (1768 р.). Звернемо увагу на характерну ознаку – сережку у вусі М. Залізняка, яка поєднує цей образ із зображенням князя Святослава. Для воїна-українця «оселедець» був важливою ознакою. Тож у зимовий період на шапки нашивався своєрідний полотняний «оселедець». Ця традиція, започаткована у XV ст., проіснувала до початку XX ст., про що свідчать численні зображення воїнів УНР у 1918-1919 роках.

У XVIII-XX ст. поярмлений народ України мрії про краще життя, соціальне та національне визволення пов’язував саме з козацтвом.

Цілу галерею образів-козаків-антів подає фундаментальне дослідження Т. Марченко. Цей образ живе і нині. Його можна зустріти серед художників, скульпторів, артистів, серед наших сучасників.

(Далі буде)

Контакти

НАША АДРЕСА:
01001, Україна, Київ,
вул. Мала Житомирська,
буд. 11 офiс 5а
Тел./факс:
+38 (044) 2783759
Vodafone:
+38 (050) 0710120
НАШ E-MAIL:
urk.ukraine@gmail.com
Вiдвiдувачiв сьогоднi 27.05.2022 : 95
Вiдвiдувачiв з 17.03.2003 : 2236773

Copyright © 2003-2022 Українське Реєстрове Козацтво

Усi права на матерiали, якi знаходяться на сайтi Українського Реєстрового Козацтва, захищаються у вiдповiдностi до Законодавства України. Використання матерiалiв дозволяється у випадку посилання (для iнтернет-видань - гiперпосилання) на www.kozatstvo.org.ua. <

Проблеми/коментарiї? Пишiть