Всеукраїнська громадська організація
"Українське Реєстрове Козацтво"

До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини

Новини козацтва

Головна
Новини УРК
Фото та відеосюжети

Документи УРК

Статут
Положення
Присяга
Гімн УРК
Однострій
Законодавство
Накази, розпорядження
Угоди

Організація УРК

Генеральна старшина
Керівництво
Умови прийому
Газета "Україна Козацька"
Козацька музика
Діаспора
Історія
Наша адреса

Посилання

ВПДП
Інститут проблем
штучного інтелекту
МОН і НАН України
Сайти організацій та
представництв УРК
Наші колеги

Печать
Ой, їхав чумак із Криму додому

Нажмите для увеличения
Ромоданівський чумацький шлях. С.І.Васильківський. 1910-і рр

Козаки протягом сторіч боронили наш край від чужинців, заснували Запорозьку Січ, за висловом К. Маркса, “найдемократичнішу державу в Європі”. Кобзарі – носії пісенної культури нації. Подорожуючи Україною, вони несли народові слово правди про його героїчне минуле. Майже в усіх походах вони супроводжували козаків, підіймаючи їх бойовий дух. Відомий історичний факт: під час суду польських магнатів над козаками в Кодні спочатку стратили трьох кобзарів, посадивши їх на палі. Радянська влада теж боялася гнівного й правдивого слова народних співців. У 1930 році на з’їзд до Харкова – тодішньої столиці України – було запрошено 200 сліпих кобзарів. Після з’їзду живими мудрих сивоголових українських гомерів ніхто не бачив. Існують різні версії їх загибелі: вивезли на Волгу і втопили, залишили замерзати в тундрі, розстріляли й закопали під Харковом.

Отже, козаки оберігали наші землі від загарбників, кобзарі сприяли духовному пробудженню народу, а чумаки допомагали розвивати економіку країни, зруйновану постійними війнами та грабунками.

Зародилося чумацтво як візницько-торговельний промисел ще в ХІІ столітті, а поширилося й досягло найвищого розвитку в ХVІ. Проіснувало до другої половини ХІХ ст. Занепало у зв’язку з розвитком залізничного транспорту.

Чумакували здебільшого козаки та державні селяни. Меншу частину складали кріпаки й міщани. Як свідчать історичні джерела, із Запорожжя до Польщі їздило понад 1000 возів, запряжених волами. Про перехід козаків до мирного чумацького промислу історик М. Костомаров розповідає так: “Відображенням згаслого лицарства є в Малоросії чумак. Козака покликала до діяльності потреба народна, а чумака породило становище Малоросії, суспільні потреби і народний дух. Малороси скінчили своє войовниче покликання, настали інші часи. Шаблю замінила коса, гармату – плуг”. “Не хочеш козакувати, іди чумакувати”, - радили діди своїм допитливим онукам, що мріяли про подорожі.

Найголовнішим продуктом чумацького промислу була сіль. Возили чумаки ще й рибу та різні іноземні товари: тканину, взуття, жіночі прикраси, дорогі вина. У середині ХVІІІ ст., коли торгівля сіллю скоротилася вдвічі, чумаки перевозили за сезон до 40 мільйонів пудів зерна. Чумацькі валки (іноді до 100 й більше маж) їздили в Білорусію, Молдову, Польщу, Московщину, на Кубань, Дон, Південний Кавказ і навіть у країни Скандинавії, зміцнюючи міжнародні економічні зв’язки.

На чолі гурту стояв отаман, якого обирали більшістю голосів. Досвідченого, кмітливого, авторитетного й обов’язково непитущого. Підкорялися йому беззаперечно, тому дисципліна у валці була зразковою. І в той же час отаман не мав ніякої юридичної влади, ніякого права над майном і особистістю чумака. За ним стояла тільки сила його особистого авторитету.

Рано-вранці, а то й звечора (щоб ніхто не перейшов дороги) чумаки збиралися за селом і вирушали в путь. Із собою брали зброю, щоб оборонятися від татар. У разі нападу робили з маж кругову оборону. Так чинили й під час відпочинку. Часто, особливо в південних степах, їх супроводжували озброєні козаки.

Найбільшим багатством чумаків були могутні й красиві воли, за якими вони пильно доглядали: обливали водою, витирали соломою, розчісували хвости, чистили роги склом, щоб блищали, прикрашали налигачі китицями. Воли були переважно сірого кольору, з довгими рогами, трохи загнутими, щоб не ушкодити іншого вола. Деколи траплялися й чорні з білою цяткою на лобі. Їх цінували, бо вважалося, що такі воли відвертають від тварини усякі хвороби. А коли воли хворіли, чумаки доглядали за ними, як за дітьми. Кожен чумак намагався мати якнайбільше волів. У декого було їх до 100 пар. То ж чумаки були людьми заможними, навіть безрідний чумак міг похвалитися:

Залицяйтеся, дівчата,

Сирота – чумак багатий.

Чумацькі вози називалися мажами, а слово чумак, між іншим, у перекладі з татарської означає “перевізник”. Кожен чумак майстрував собі мажу сам, була вона більшою за звичайного воза, майже повністю з дерева, без заліза, гарно оздоблена.

Одягалися чумаки у полотняні сорочки та штани. Сорочок було по дві. Одна – у дорогу, обмазана дьогтем (щоб ніяка зараза не пристала), друга – на випадок смерті. Чоботи були з такими довгими халявами, що спочатку їх підкочували зверху вниз, а потім знизу вгору. Коли ж доводилося переходити річку, розкочували їх до краю. У морозну погоду носили кожух і рукавиці. І взимку, і влітку чумак не розлучався з шапкою. А от бриля не носив ніколи, бо це вважалося непристойним.

На шляху чумацьких валок стояли криниці, через 25 верст одна від одної. Поруч – шинок. Тут і відпочивали чумаки. По черзі пасли волів і варили обід – галушки або куліш. Усе це варилося з рибою. Уживали й сало. Замість хліба – сухарі. Повагом ішли воли, а чумаки співали. Один затягне – інші підхоплять.

У Павла Глазового є гумореска “Найкоротша пісня”, де розповідається про те, як один із чумаків задрімав і як нога його застряла в колесі. “Ой, но-о-га”, - загорланив він від болю. “Ой, но-о-га!” – підхопили хором чумаки та й замовкли, “бо тюхтій, дякуючи Богу, вчасно з колеса устиг висмикнути ногу”.

У дорогу чумаки обов’язково брали півня. Він правив і за годинника, і за сторожа. Вибирали найбільшого, найкращого, найголоснішого. За півнем пильнували, щоб у якомусь селі не чкурнув до курятника. Бувало, і валку затримували, щоб упіймати втікача. Місце для півня було почесне – на передньому возі. Якщо він гарно служив, то супроводжував до кінця свого життя.

У Криму чумаки їхали до соляних кагатів, де завантажували мажі. Насипали по 70 - 80 пудів солі і прямували до “соляного вахтера”, який вибирав одну з маж, перевертав її, зважував сіль на терезах і крейдою писав на кожній мажі цифру, яка була в контрольній. Потім гуртовий отаман розподіляв, куди кому везти сіль. Серед чумаків був гарний звичай: заїжджаючи в село, вони дарували частку солі вдовам і сиротам.

Чумаки славилися винятковою чесністю. Письменник Григорій Данилевський розповідає бувальщину про наймита Павла Бобрика. Збіднілий пан послав його в Перекоп за сіллю. Повернувся той аж через 2 роки (був на війні з турками) і віддав панові всі гроші за сіль, волів і воза до копійки. Від нагороди відмовився, попросив тільки дозволу сходити з жінкою до Києва на богомілля.

Хоч і романтичним було життя чумаків, але дуже нелегким. І недарма жаліли їх рідні:

Ой чумаче, чумаче,

Життя твоє собаче.

Бо й від розбійників треба було оборонятися, і смерть нерідко підстерігала чумака в дорозі. Про цю сумну подію народ створив немало пісень. В одній із них мовиться:

Помер, помер чумаченько

в неділеньку вранці.

Поховали чумаченька

в зеленім байраці.

Ховали чумака з усіма почестями. Вибирали місце біля гомінкого шляху. Одягали чисту сорочку, клали в яму й насипали могилу. Чим довшою була валка, тим вищою виходила могила. Щороку проїжджаючи повз неї, чумаки віддавали шану побратимові і насипали по шапці свіжої землі. За чумацькими, як і за козацькими, могилами доглядали місцеві дівчата, висаджуючи на них калину та барвінок.

Чумаки залишили по собі добру славу працелюбних і винятково чесних у торговельних справах людей. Наше завдання – зберегти пам’ять про них для наступних поколінь, воскресити цю призабуту сторінку нашої славної історії.

Контакти

НАША АДРЕСА:
01001, Україна, Київ,
вул. Мала Житомирська,
буд. 11 офiс 5а
Тел./факс:
+38 (044) 2783759
Vodafone:
+38 (050) 0710120
НАШ E-MAIL:
urk.ukraine@gmail.com
Вiдвiдувачiв сьогоднi 24.05.2022 : 236
Вiдвiдувачiв з 17.03.2003 : 2236143

Copyright © 2003-2022 Українське Реєстрове Козацтво

Усi права на матерiали, якi знаходяться на сайтi Українського Реєстрового Козацтва, захищаються у вiдповiдностi до Законодавства України. Використання матерiалiв дозволяється у випадку посилання (для iнтернет-видань - гiперпосилання) на www.kozatstvo.org.ua. <

Проблеми/коментарiї? Пишiть