Всеукраїнська громадська організація
"Українське Реєстрове Козацтво"

До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини

Новини козацтва

Головна
Новини УРК
Фото та відеосюжети

Документи УРК

Статут
Положення
Присяга
Гімн УРК
Однострій
Законодавство
Накази, розпорядження
Угоди

Організація УРК

Генеральна старшина
Керівництво
Умови прийому
Газета "Україна Козацька"
Козацька музика
Діаспора
Історія
Наша адреса

Посилання

ВПДП
Інститут проблем
штучного інтелекту
МОН і НАН України
Сайти організацій та
представництв УРК
Наші колеги

Печать
Таємниці портретів Івана Мазепи

Нажмите для увеличения
Гетьман Іван Мазепа. Невідомий художник. XIX ст.
Нажмите для увеличения
Портрет гетьмана Івана Мазепи в латах з Андріївською стрічкою. Невідомий художник. 1700 рік

(Закінчення. Початок у №3-4)

Нажмите для увеличения
Іван Мазепа. Гравюра на металі. М.Бернігерот. XVIII ст.

У ході розсліду ми склали словесний образ Мазепи і потім, досліджуючи той чи інший портрет гетьмана, узгоджували його з так званим «словооборотом».

На першому етапі роботи було виявлено, що всі портрети: лаврський, з літопису С.Величка, з Московського історичного музею, Гріпсгольмський, Мігури, Галяховського, з журналу «Европеіше Фама» - збігаються зі словесним образом.

Наступний етап роботи полягав у визначенні схожості між собою означених семи прижиттєвих портретів гетьмана. Портрети «розділились» на дві зовсім різні групи: 1) лаврський, з літопису С.Величка, Мігури, Галяховського; 2) з Московського історичного музею, Гріпсгольмський, з журналу «Европеіше Фама». Різниця, по-перше, у школі, перша група - українські майстри, українська школа живопису і граверства; друга група - західноєвропейські майстри, а звідси, і по-друге, - різна манера подачі образу і, насамкінець, третє - два різні типи обличчя. Тож кому надати перевагу - Величку, Мігурі, Галяховському, що мали можливість за різних обставин бачити Мазепу, чи невідомим іноземним майстрам?

У першій групі портретів робота Мігури - лише загальний образ; лаврський - оригінал не зберігся, маємо лише автокопію та численні передруки пізнішого часу не завжди задовільної якості; літописний - Величко не був малярем-професіоналом, якщо допускаємо, що портрет його роботи; Галяховського - оригінал не зберігся, фотокопії, передруки. Відсутність оригіналу не дає можливості точно і безпомилково дослідити образ, що міг змінюватися від руки кожного майстра, який виконував копію. Тому можна говорити тільки про історичну достовірність цієї, першої групи портретів як таких, що були і зображали Мазепу, але з вказаних вище причин вони не дають автентичного образу гетьмана.

Друга група портретів - оригінали. В цих роботах маємо однаковий тип обличчя - так званий «польський», і саме цей тип обличчя гетьмана подібний до образу його матері Марії-Магдалини. Порівнюючи означені портрети на ідентичність, не маємо сумніву, що на роботах з Московського історичного музею і Гріпсгольмському зображена одна і та сама людина, не набагато різниться від них портрет із журналу «Европеіше Фама». Отож, дослідивши цю групу портретів, три, - маємо один час і один тип обличчя і вважаємо цей тип обличчя Мазепи безсумнівним виглядом гетьмана; досить зіставити ці три образи, щоб переконатись - у них маємо автентичний портрет Мазепи. Портрети Мазепи з Московського історичного музею, Гріпсгольмський, з німецького журналу «Европеіше Фама» ідентичні між собою, а отже, і достовірні.

Розглядався ряд портретів Мазепи, що були виконані після життя гетьмана. Були відкинуті як недостовірні портрети: Нікітіна «Напольний гетьман», із зібрання Бутовича, зображення Мазепи на гравюрі Норблена і в монастирі під Лисянкою.

Висновки і твердження, зроблені нами щодо кожного із розглянутих портретів І.С.Мазепи, є суто авторською точкою зору, яка може бути змінена за наявності найбільш суттєвого джерела.

Великі сподівання покладались на роботу української археологічної комісії, що працювала в Галаці (Румунія), з розшуків останків захоронення І.С. Мазепи. Тоді полеміку щодо портретів гетьмана припинили б антропологи. Але, на превеликий жаль, праця археологів не увінчалась успіхом. Ставити крапку у великій книзі пошуків і сумнівів, котру творять шукачі і дослідники портретів І.С.Мазепи понад два століття, ще рано.

Контакти

НАША АДРЕСА:
01001, Україна, Київ,
вул. Мала Житомирська,
буд. 11 офiс 5а
Тел./факс:
+38 (044) 2783759
Vodafone:
+38 (050) 0710120
НАШ E-MAIL:
urk.ukraine@gmail.com
Вiдвiдувачiв сьогоднi 03.03.2021 : 171
Вiдвiдувачiв з 17.03.2003 : 2112919

Copyright © 2003-2021 Українське Реєстрове Козацтво

Усi права на матерiали, якi знаходяться на сайтi Українського Реєстрового Козацтва, захищаються у вiдповiдностi до Законодавства України. Використання матерiалiв дозволяється у випадку посилання (для iнтернет-видань - гiперпосилання) на www.kozatstvo.org.ua. <

Проблеми/коментарiї? Пишiть