Володимир Кожан, голова Адміністрації Гетьмана УРК у Західному регіоні, маршал козацтва, за підтримки якого здійснено видання книги В. Пилата «Бойовий Гопак»:
– Козак – душа правдива і справедлива. Саме таких людей виховує Бойовий Гопак. Козаки-характерники, навчаючи джур, казали: «Учися, синку, від народження до смерті».
Напрямки розвитку особистості у Бойовому Гопаку
Бойовий Гопак – це система гармонійного розвитку особистості, бойове мистецтво, яке передбачає, окрім спортивної підготовки, ще й володіння традиційною зброєю, обов’язково спів, гру на музичних інструментах, ораторське мистецтво, написання віршів, вивчення кількох мов. Особлива увага приділяється розвитку розумових та духовних якостей особистості. Усі зусилля скеровуються на відродження типу воїна, який був в Україні за козацької доби. З літописних джерел відомо, що запорожці писали вірші та музичні твори про Силу, Дух і Славу українського народу та його відважних лицарів-козаків. Багато козаків, які вже не могли носити зброю, ставали кобзарями і не припиняли активного духовного життя, йдучи в народ з піснями, думами, і просто словом продовжували боротися з агресорами за свою рідну культуру.
У Центральній Школі Бойового Гопака утверджено чотири напрямки розвитку Бойового Гопака: оздоровчий, фольклорно-мистецький, спортивний і бойовий.
Оздоровчий – ідеально підходить людям із вадами здоров’я, які шукають шляхів для гармонійного розвитку тіла, розуму і духу. Оздоровчий Гопак ідеально підходить для людей похилого віку, які через вікові особливості не можуть активно навантажувати своє тіло.
Фольклорно-мистецький – орієнтований на творчих особистостей, які прагнуть максимально проявити свої здібності, беручи участь у фестивалях, презентаціях та інших показових програмах в Україні та за її межами. Фольклорно-мистецький Гопак приваблює молодих, що люблять зніматися в кіно і мріють стати акторами. Прогресивна гопаківська молодь мріє створити театр-студію «Гопак», ставити лицарські опери й показувати їх на театральних підмостках в Україні та світі.
Спортивний напрямок розрахований на активних і наполегливих людей, які через утвердження Бойового Гопака на українських та міжнародних міжстильових змаганнях прагнуть утвердити славу українського лицарства, відродити козацьку завзятість, правдоборчий дух та лицарське благородство. Спортивний Гопак дає можливість порівняти і випробувати українське бойове мистецтво в міжстильових змагах (змаганнях) та універсальних боях у восьмикутнику.
Бойовий напрямок окреслює шлях українського лицаря, який визначився і крокує шляхом захисника Вітчизни, жертовно служить Україні та сприяє утвердженню Правди і Добра. Він гармонійно розвинув у собі три фактори сили: силу духу, силу розуму, силу тіла – та скеровує свою діяльність на утвердження рівності, братерства, миру і любові в ім’я процвітання нашої держави. Цей напрямок передбачає володіння різними видами зброї, а також енергетичними практиками, відкриттям третього ока, трансцендентальною медитацією тощо.
Від швидкого гопака до твердого кулака
Бойовий Гопак від самого початку був організований на загальнодержавницькій позиції і розвивається як національний вид спорту. Він відповідає найвищим світовим стандартам і максимально пристосований до умов сучасності. У ньому відпрацьована навчально-виховна система, в якій утверджено сім рівнів майстерності. Перші три рівні учнівські: Жовтяк, Сокіл і Яструб (відповідають III, II та I спортивним розрядам єдиної кваліфікаційної системи України); проміжний – Джура (відповідає кандидату у майстри спорту) та мистецькі – Козак, Характерник і Волхв (відповідають званням майстер спорту, майстер спорту міжнародного класу та заслужений майстер спорту).
Волхв є найвищим ступенем, де відбувається перехід від фізичної роботи в площину розумової боротьби, духовної та енергетичної практики.
У Бойовому Гопаку затверджено п’ять різновидів змагів: Однотан, Тан-Двобій, Забава, Борня, Герць.
Однотан – це соло-композиція з музичним супроводом та демонстрацією техніки Бойового Гопака. Тан-двобій – попередньо вивчена показова програма з технічними елементами Бойового Гопака, яка виконується одночасно двома гопаківцями, що імітують двобій у музичному супроводі. Забава – різновид двобою з обмеженим дотиком, де головним завданням є засвоєння технічних елементів Бойового Гопака та вміння входити в бій і виходити із бойової дистанції. Борня – різновид двобою з легким дотиком. Тут дозволена серійна робота на середній і дальній дистанціях. Герць – різновид двобою із повноцінним дотиком. У Герці передбачено кільканадцять видів дотику, які регламентуються правилами змагань відповідно до сучасних міжнародних аналогів бойових систем – міжстильового та універсального бою.
У книзі детально розписані й показані на малюнках базові елементи Бойового Гопака: стійки, бойові кроки, стусани (удари руками), копняки (удари ногами), підсікання, затули (блоки). Також уміщені вимоги на здачу технічних тестів до рівня майстерності Жовтяк, описані різновиди змагів. Окрім оздоровчого, спортивного та бойового напрямків, у виданні засновник стилю Бойового Гопака Володимир Пилат приділяє велику увагу морально-етичному аспектові виховання молоді. В цьому контексті привертають увагу обряди вітання, молитви, гуртове виконання пісні. Окрема глава присвячена настановам, де є, наприклад, розділ про суть і призначення чоловіка.
Бойовий Гопак сьогодні – це струнка система послідовного тілесного, розумового та духовного самовдосконалення – від елементарного самозахисту до вершин бойової майстерності. Гопаківець, залежно від індивідуальних здібностей та характеру, може спробувати свої сили в оздоровчому, фольклорно-мистецькому чи спортивному напрямках. Кожен з цих напрямків дає належну фізичну підготовку, знання основної бойової техніки та вміння поводитися в екстремальних ситуаціях. Відповідно до зростання майстерності, зростають і вимоги до самодисципліни, цілеспрямованості та наполегливості учня. На бойовий рівень переходять лише одиниці із сотні – ті, кому дано у цьому житті стати справжнім майстром, для якого бойове мистецтво – це сама суть життя. А тим нашим читачам, кого зацікавив Бойовий Гопак, хочемо повідомити, що Центральна Школа Бойового Гопака запрошує всіх бажаючих вивчити це прадавнє українське лицарське мистецтво.