Всеукраїнська громадська організація
"Українське Реєстрове Козацтво"

До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини

Новини козацтва

Головна
Новини УРК
Фото та відеосюжети

Документи УРК

Статут
Положення
Присяга
Гімн УРК
Однострій
Законодавство
Накази, розпорядження
Угоди

Організація УРК

Генеральна старшина
Керівництво
Умови прийому
Газета "Україна Козацька"
Козацька музика
Діаспора
Історія
Наша адреса

Посилання

ВПДП
Інститут проблем
штучного інтелекту
МОН і НАН України
Сайти організацій та
представництв УРК
Наші колеги

Печать
КОЗАЦЬКІ КИЛИМИ Степана Ганжі

Нажмите для увеличения
«Ой, Морозе, Морозенку!»
Колись у Музеї Михайла Грушевського на виставці власних килимів і картин друга-побратима Олеся Доріченка, що називалася «Як були ми козаками», Степан Ганжа сказав: «Людину треба возвеличувати, надихати красою». І він це робить ось уже понад двадцять років. Минулорічний лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка створив більш як півсотні дивовижних килимів і гобеленів, що зберігаються в музеях та приватних колекціях. А починав він з іншого жанру мистецтва - ще в юності віддав своє палке серце музі танців Терпсихорі.

Степан Ганжа з’явився на світ білий на Вінниччині, в селі Жорнищі. Й пощастило йому від народження: далеко не кожному таланить зростати серед чарівної природи Подільського краю, мати творчу родину. Тата, Олександра Дорофійовича Ганжу, знали не лише в рідному селі, а й далеко за його межами як майстра-гончара, чиї горщики-куманці глечики-скульптурки використовували не лише вибагливі господині для домашнього вжитку, а й прикрашали музейні колекції глиняних виробів. Старший брат Петро одразу обрав шлях у малярство й невдовзі став відомим художником, а молодшенький - Степанко - спочатку став… артистом балету. Згодьмося, небагато селянських синів «ідуть у артисти», не типова це для дітлахів від землі професія. Тим паче, що сіроокий русявенький хлопчик ріс сором’язливим, не надто публічним, багато читав, особливо поезії, й сам потихеньку віршував, непогано малював... Логічніше було б подати документи, скажімо, в педагогічний, на філологічний факультет… Або в художній, як брат Петро, де вже трохи було протоптано стежину… А тут танці, хореографія, сцена… Однак мудрі тато й мама не перечили, підтримали вибір сина, котрий після демобілізації з армійської служби (її проходив у ансамблі пісні й танцю при Київському військовому окрузі) подав документи в столичне училище.

Випускникові хореографічного училища 1966 року поталанило знову - потрапив у знаний на весь світ колектив - Український народний хор імені Григорія Верьовки. Разом із ним подолянин об’їхав чи не весь світ. Ясна річ, у перервах між виступами артисти знайомилися з традиціями, мистецтвом країн, де гастролювали, намагалися побачити якомога більше. Використовували кожну нагоду.

- Як митець Степан Ганжа формувався чи не з самого дитинства, та приховані здібності виявилися несподівано й випадково, - розповідає про друга-побратима колишній колега по ансамблю, а нині прекрасний художник і знаний поет Олесь Доріченко. - Під час гастролей у Парижі зайшли ми якось із ним на славнозвісний Монмартр - своєрідну Мекку художників, які на майдані просто неба для сотень туристів демонструють свою творчість. З-поміж інших привернули нашу увагу роботи молодого африканця. Вони яскраво вирізнялися незвичним колоритом та своєрідною орнаментальністю. То були дивні композиції з ритуальними масками й амулетами, переплетені химерними геометрично-рослинними візерунками. На них співав кожен мазок, грала кожна цяточка. Автор немов переливав у полотно спраглу за своїм краєм душу… Африканець малював, а ми стояли й спостерігали. Врешті-решт, він нас помітив і, доброзичливо усміхаючись, запитав, чи подобаються нам його картини? Ми на мигах висловили своє захоплення. Зрозумівши, що має справу не з французами, художник поцікавився, звідки ми? Марно намагалися нашою аж надто скромною французькою донести, що з України. Від відчаю стали наспівувати українських пісень. Та й те не допомогло. Тоді Степан попросив у художника паперу й почав несміливо виводити кольоровими фломастерами якісь дивні візерунки, що набували незвичної форми й українського колориту, а фігура козака Мамая доповнила експромт щойно народженого художника. Потім, ніяково усміхаючись, угорі вивів кирилицею УКРАЇНА і простягнув свого малюнка африканцеві. Ми попрощалися й пішли, а він уважно розглядав Степанів малюнок і щось шепотів… Сам неабияк здивований, я запитав Степана, де він учився малювати? І почув: «Ніде».

Мине час, і друзі не раз згадають закордонні мандри, а особливо той випадок на Монмартрі. В артистів балету творчий вік закороткий, рано виходять на пенсію. Тож часу для спогадів не бракує. Настала пора завершення хореографічної кар’єри й для Степана. А що, скажіть, робити чоловікові, якому ледве сповнилося сорок?! Ловити рибу, збирати гриби чи зайнятися вирощуванням помідорів?.. У кожного своє хобі. Як з’ясувалося, було воно й у Ганжі, тільки дрімало до пори до часу. Аж тут раптом чомусь перед очима все частіше почали з’являтися… килими, рідні подільські, з півнями, берегиньками, знаками-символами ще з часів Трипілля, з народними мотивами. І різні сюжети, чудернацькі візерунки, козаки з далекого минулого почали приходити у сни, немов просилися на світ Божий. А як дати життя отим непроханим і водночас бажаним гостям?! Адже ніхто із знайомих не займався цією марудною справою. (Закінчення на 24 стор.)

Контакти

НАША АДРЕСА:
01001, Україна, Київ,
вул. Мала Житомирська,
буд. 11 офiс 5а
Тел./факс:
+38 (044) 2783759
Vodafone:
+38 (050) 0710120
НАШ E-MAIL:
urk.ukraine@gmail.com
Вiдвiдувачiв сьогоднi 27.05.2022 : 91
Вiдвiдувачiв з 17.03.2003 : 2236769

Copyright © 2003-2022 Українське Реєстрове Козацтво

Усi права на матерiали, якi знаходяться на сайтi Українського Реєстрового Козацтва, захищаються у вiдповiдностi до Законодавства України. Використання матерiалiв дозволяється у випадку посилання (для iнтернет-видань - гiперпосилання) на www.kozatstvo.org.ua. <

Проблеми/коментарiї? Пишiть