Всеукраїнська громадська організація
"Українське Реєстрове Козацтво"

До міцної держави та добробуту народу України через духовність і патріотизм кожної людини

Новини козацтва

Головна
Новини УРК
Фото та відеосюжети

Документи УРК

Статут
Положення
Присяга
Гімн УРК
Однострій
Законодавство
Накази, розпорядження
Угоди

Організація УРК

Генеральна старшина
Керівництво
Умови прийому
Газета "Україна Козацька"
Козацька музика
Діаспора
Історія
Наша адреса

Посилання

ВПДП
Інститут проблем
штучного інтелекту
МОН і НАН України
Сайти організацій та
представництв УРК
Наші колеги

Печать
СТАРОДУБЩИНА і козацька ідея

Нажмите для увеличения
Білоруський професор Федір Климчук знайомиться з газетою «Україна козацька».
На багатьох етнографічних картах Стародубщину (нині це частина Брянської області) відносять до українського етнічного масиву. Колись вона належала до Чернігівської губернії, а за Хмельниччини це були землі Стародубського полку, тобто територія, інтегрована в українську козацьку державу. Можна згадати й те, що цей край дав світові Петра Косача - батька Лесі Українки, Михайла Миклашевського - героя російсько-турецької війни і поборника автономії України у складі царської Росії (колись і така позиція була революційною!). Саме в Стародубі був написаний «Літопис Самовидця». В роки УНР до Центральної Ради надходили листи з проханням приєднати деякі райони Стародубщини до України. Здавалося б, доказів «українськості» цієї території цілком достатньо. Проте заради об’єктивності слід згадати точку зору відомого білоруського мовознавця Юхима Карського. У 1903 році він видав «Этнографическую карту белорусскаго племени», згідно з якою Стродубщина повністю належить до білоруського етнічного масиву. Разом з тим більшу частину сучасної Брестської області автор таки відносить до українського масиву, тому звинувачувати вченого в некомпетентності чи в білоруському шовінізмі немає жодних підстав. Ніби все об’єктивно. То як же бути із Стародубщиною?

До деякої міри проливає світло на порушену тему розмова з відомим сучасним білоруським діалектологом, професором Федором Климчуком.

- Пане професоре, чернігівські просвітяни Василь Чепурний і Олександр Ясенчук у своїй спільній статті «Наша забута земля» наводять чимало доказів українськості Стародубщини. Згадують і те, що на початку 50-х років у деяких селах там ще стояли хати з іржавими табличками зеленого кольору із написом «козакъ». Очевидно, ті залишилися ще з царських часів, проте, бачите, - «козакъ», а не «казакъ».

- Говорячи про Стародубщину, не можна не згадати такі питання, як історична пам’ять, а ще… привабливість козацької ідеї. Сам я родом з Берестейщини, з тих країв, де переважають українські говірки. Козацтва у нас не було, хіба що під час козацьких воєн Богдана Хмельницького населення частково покозачилося. Навіть є свій козацький великомученик - Афанасій Філіпович. Це був православний священик, дуже освічена і патріотична людина, яка ідеологічно підтримала повстання Богдана Хмельницького. Поляки жорстоко стратили його, а нащадки спорудили пам’ятник. Видно, того героїчного періоду було достатньо, щоб люди полюбили козацькі пісні. Тому й співають про козаків-чорноморців, хоч до тої Чорноморщини понад тисячу кілометрів… А співають як про рідних. До речі, деякі пісні у нас співають трохи інакше, ніж в Україні, наприклад:

Їхали козаки яром-долиною і забрали Галю разом із собою…

До речі, під час колективізації чимало берестейців переїхало на Кубань. З мого рідного села Симоновичі виїхало чоловік двадцять. Спочатку поїхали на розвідку, а потім повернулися і сказали: «Там дух наш». Після такої агітації найсміливіші відкинули останні сумніви і поїхали, - все одно, нова влада з рідних хуторів зганяла, переселяла у більші села. А кубанці зустрічали переселенців прихильно, видно, не вивітрилося відчуття, що ми єдиний народ.

А тепер повернемося до Стародубщини. Я вважаю, що Карський був правий: Стародубщину правильніше було б віднести до білоруського етнічного масиву. Хоча живуть там, безумовно, і нащадки давніх мігрантів з півдня з чисто українськими і навіть типово козацькими прізвищами. Але не цей факт є вирішальним. Просто перебування краю у складі Гетьманщини не могло не вплинути на ідентичність стародубців: вони почали вважати себе українцями. Цікаво, що відомий перепис 1897 року українців на Стародубщині не фіксує зовсім, а ось під час перепису 1926 року 15% населення Брянської області записалися українцями, хоча й зазначили, що їхньою рідною мовою є російська. І все це завдяки «козацькому періоду» та привабливості козацької ідеї.

Контакти

НАША АДРЕСА:
01001, Україна, Київ,
вул. Мала Житомирська,
буд. 11 офiс 5а
Тел./факс:
+38 (044) 2783759
Vodafone:
+38 (050) 0710120
НАШ E-MAIL:
urk.ukraine@gmail.com
Вiдвiдувачiв сьогоднi 08.03.2021 : 187
Вiдвiдувачiв з 17.03.2003 : 2114382

Copyright © 2003-2021 Українське Реєстрове Козацтво

Усi права на матерiали, якi знаходяться на сайтi Українського Реєстрового Козацтва, захищаються у вiдповiдностi до Законодавства України. Використання матерiалiв дозволяється у випадку посилання (для iнтернет-видань - гiперпосилання) на www.kozatstvo.org.ua. <

Проблеми/коментарiї? Пишiть